Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

marți, 15 iunie 2010

Painea noastra cea de toate zilele

Azi am mancat cu Filip paine filipineza. E atat de buna incat nu ne mai saturam! Asta a fost pranzul nostru! Aveam si altele in plan, dar cum ne-am saturat cu painea, am lasat restul pentru seara.
Si ma gandeam ... Cat de mult ii place lui Filip painea! Toata painea, si cea alba simpla romaneasca si cea integrala si lipia, paine sa fie! Si am auzit ca si altor copii le place la fel de mult.
Cred ca e normal. Painea e alimentul perfect si sfant. Painea se sfinteste duminica la biserica, painea se ofera la Sfanta Impartasanie, painea o ducem ca dar duminica la altar, painea o cerem in rugaciunea zilnica sau saptamanala sau la necaz, dupa caz.

Si in acelasi timp exista voci care umplu atmosfera de ziceri cum ca painea ingrasa. Cum, tocmai painea, adica bobul de grau sau de secara faramat, udat cu apa si crescut cu drojdie ingrasa? Poate pacatul prea indestularii, al umplerii pantecelor in exces ingrasa. Sau poate celelalte ce intra cu painea, animale, lapticul dat de vaca pentru vitel cu scopul de a-l creste si a-l ingrasa pe bietul pui cu 1-2 kg pe luna. Cat de destept sa fie omul ca sa scoata aceasta caracteristica a naturii din secretia vacii?

Lasand protestele la o parte, o mana de grau contine vitamine, fosfor, magneziu si calciu pentru o zi intreaga. E drept ca si aici si-a bagat omul mana si a modificat lucrurile, astfel incat a aparut faina rafinata, dar baza de plecare este tot graul, un aliment nutritiv si sanatos. Am dat peste un articol frumos despre beneficiile painii, din care am aflat ca unul dintre ele este chiar pierderea in greutate.

Cealalta cereala folosita la scara larga pentru plamadirea painii este secara, care contine vitaminele A, B, E, K, P si mineralele Mg, Ca si Fe.

Noi cand facem painea in casa, folosim faina de grau, secara, orz, ovaz si mei, seminte de in (cea mai bogata sursa de omega 3) si de susan (bogata sursa de calciu si de proteine), de florea soarelui si de dovleac si uleiuri presate la rece. Dar recunosc ca nu facem tot timpul paine de casa.

Nu am aratat cu degetul spre nimeni. Si eu mananc mai mult decat am nevoie si mie imi place gustul lactatelor, dar fac tot posibilul sa le reduc, si nici omletei nu as zice ""nu "decat in post. Sunt gusturi cu care m-am obisnuit de mica si se spune ca gusturile din copilarie vor fi preferate intreaga viata.

Un comentariu: